Jour 2

Alarmet på klockan går igång och jag vaknar med ett ryck. Det var trettio minuter sedan jag tittade på den och tänkte ”nu kan jag ju inte sova för snart ska jag upp, men jag vilar lite iaf”. Jag somnade tydligen och blev tröttare än tidigare, konstigt att det blir så. Bara att kliva upp för att göra sig iordning till skolan. Det var ett tag sedan sist.. Frukosten på vandrarhemmet är lika näringsrik som alltid i Frankrike. Un baguette, un croissant et jus d’orange. Pålägg sött och sliskigt eller margarin (jag valde det senare) och saft till juice..mmm. Stärkt efter den rediga frukosten packade jag ner lexikonet och tog metron till skolan. Väl där dags för placeringstest, är det något jag inte saknar med skolan så är det testen. Efter att jag fått känna mig värdelös en stund så gick jag och köpte de böcker jag behövde. Lektion 16.20-19.30, det är mina tider för varje dag den här veckan. Nu måste man bara komma på hur man ska spendera dagarna. Inne på vandrarhemmet i det pytte ytte lilla sovrummet med fyra bäddar kanske? Tål att funderas på.     

Franska lektionen var bra, men som vanligt känner jag mig så trög. Kan det möjligtvis vara så att det inte går in mer information i mitt huvud? Att det är fyllt och så fort jag försöker få in ny så pressas gammal ut? Det vore rätt sorgligt att det redan är fullt i så fall, men vad finns det annars för förklaring att jag fortfarande inte kan mer av språket efter så många försök. Många från Brasilien och Japan i vår klass, de verkar vara överrepresenterade när det gäller fransk språkskola. Fast det dök faktiskt upp någon svensk också. Konstigt vad man känner tillhörighet när man är i ett annat land..


Kommentarer
Postat av: Malle

Betyder jour dag eller? I såfall har jag lärt mig något nytt också :D

2010-12-07 @ 08:26:10
URL: http://marlenejonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0