Rue des Poitevins

Idag har vi flängt hit och dit.
Vi började med att ta tunnelbanan mot 6e arr. och letade reda på Société Générale. Vi blev skickad till andra våningen och fick sitta och vänta ett tag. Efter det taget så blev vi inkallad med ett glatt Bonjour.
Jag svarade också med ett glatt "Bonjour" och följde upp med "Vous parlez anglais?"
Hon svarade "Åå un petite peu" med en väldigt osäker blick. "Vous comprenez francais?"
Min tur med "un petite peu" och en väldigt osäker blick. Det här kommer att gå jätte bra...
Men nu har jag en fransk bank och jag tror att jag förstod det mesta.
Annars får jag väl återkomma om någon månad när jag förhoppningsvis förstår mer av språket.

Sedan åkte vi till Gare de Lyon för att hämta ut tågbiljetterna som jag kommer att behöva på måndag när jag ska åka till Val Thoiry. Jag pratade även med svenskan som ska vara min handledare och hon verkade väldigt trevlig, men hon talade om att Val Thoiry ligger ute på vischan och att det inte händer mycket där. Så jag lär väl få användning för mina böcker, min gitarr och mina träningskläder. Läs: jag får roa mig själv efter bästa förmåga. Det ligger dock bara 8km från Geneve, så man får väl passa på att besöka den staden igen. Det ska bli spännande iaf.

  < ------ Detta kan jag tala om är från och med 1 mars min framtida adress, för idag har jag skrivit på ett hyreskontrakt för en egen petite studio på ca 25kvm! =)
Ååå jag är så glad, för den ligger i ett sååå härligt område!
Inte den snyggaste lägenheten, men jag tror att den går att göra mysig med lite vilja och textil. =)

Nedan:
Pappa och jag satt ute och njöt av solen innan det var dags att skriva kontrakt.
Jag utanför porten till studion.
Pappa framför en tvärgata till Rue de Poitevins.

   

Hela veckan har gått åt att ordna mycket praktiskt så imorgon ska vi väl ta en dag och bara njuta av att vara i Paris.
Bon soir!

Kommentarer
Postat av: Mirna

Porten ser iaf förbannat fin ut. Dock, så borde du ha fotat lgh lite tycker jag, man blir riktigt nyfiken. Men, kul att det löste sig med lgh så snabbt :)

2009-02-07 @ 12:22:20
Postat av: sofie

Emilie! Du skulle ju höra av dig när du fick nå svar från Frankrike! Och nu är du redan i baguettelandet. BRÖDlandet. Det va inget annat jag tänkte på! Jag saknar dig! Kram <3

2009-02-07 @ 15:19:49
URL: http://sbs.blogg.se/
Postat av: Pappa

Hej vännen hoppas allt är bra o att det funkar bra på jobbet.Idag har jag fixat glocalnet utland 1,46/min så att vi kan ringa tills I-net funkar ok.



Hade gött som man säger här i Värmland.

Kram

Pappa

2009-02-10 @ 19:46:35
Postat av: Elin

Bonjour!!! Va kul att det har ordnat sig med lägenhet då är det bara för oss att köpa biljetter. Hoppas det går bra på jobbet/utbildningen. Kram från oss alla.

ps: Edvin skriver redan brev som vi ska posta när du flyttat in i din lägenhet. hoppas att du förstår vad han skriver för det gör inte jag. kram Elin.

2009-02-10 @ 21:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0