Salut! Ca va? Ca va. Et toi? Bien.

Ja det upprepar man varje dag flera gånger, jag bli alldeles yr i mössan, räcker det inte med ett enkelt hej som i sverige?
och allt det där kindpussandet, tre gånger totalt och börja från vänster (oftast). Jag bara står där, för man pussar inte riktigt kinden utan det är som att kramas kind mot kind med ljud..bara det att jag inte klarar av att göra det där ljudet så jag står där mest och låter dem göra jobbet.


Nu ska jag väl förklara min frånvaro från internet världen. Jag har hamnat i en by eller ja man kan inte riktigt kalla det by eftersom närmaste byn ligger 10 mins gångavstånd. Jag bor på ett hotell som ligger vid en ganska stor väg utan gångväg och i frankrike kan det lätt betyda roadkill om man inte ser upp. De kör ännu mer som galningar här än på Hybovägen i Kläppa (då förstår ni faran eller hur?). Så jag tar mig i princip ingenstans när jag inte jobbar. De har en liten minibuss (shuttle) som skjutsar en speciella tider och hämtar upp en om man måste åka någonstans. Jag har använt den till jobbet någon dag, men man vill ju inte beställa den för att åka och köpa tuggummi eller nått. Jag känner mig så dum då så jag låter hellre bli. Själva hotellrummet är fint som ni ser på bilderna. Det är tur att HM betalar för det, eftersom det är dyyyrt. Frukostbuffén kostar 15 euro (ca 160kr) och är inte så märkvärdig, man äter sina mackor och lite yoghurt och det är inte värt så mycket pengar i min värld. Det finns a la carte i restaurangen på hotellet men eftersom en hamburgare kostar över 200 spänn så blir det mikromat på HM två ggr dagligen för mig. Lite besvärligt att äta så tidigt eftersom jag slutar vanligtvis kl.17 men hellre det än att bli ruinerad. Internet går på 17euro för en dag så det är därför min kontakt med omvärlden är begränsad till bara ibland. Okej det var klagomålen över hur dyrt allt är.. nu till den ljusa sidan: Jag får sängen bäddad varje dag och de viker toalettpapperet till ett fint hörn. Japp det ni, det är svårt och klå! =)
 

Butiken som jag har utbildningen i är liten och det jobbar bara nio personer där inklusive min trainee coach som är svensk (Karolina). Det är jätte skönt för om det är nått jag absolut inte fattar tar vi det på svenska. På måndag börjar min VM(Visual Merchandiser) utbildning och jag längtar!=)
Veckan som gått har jag fått en introduktion i HMs säljträning. För att jag ska få veta hur HM fungerar. Jag har även ryckt in lite som strykhjälp och påklädnad av torson när Karolina behövde hjälp. Igår fick jag stå i les cabines (provhytterna) och fråga hur många plagg kunderna hade, ge bricka och ni vet hur det går till. Hur det gick med franskan?.. eee ja för det mesta bra, tror jag. Det är när de börjar fråga saker som det där osäkra leendet och mina nickningar börjar. De måste ju ha trott att jag var störd på nått vis. Ibland hann jag berätta att jag var svensk och inte förstår så mycket franska, men för de som inte fick den förklaringen måste ju ha tyckt att nått inte stod rätt till, men men.


Idag söndagen har gått åt att ta en springtur och knäppa lite kort på min omgivning.
Jag tog även shuttlen till val thoiry och gick på Mcdonalds (och det var öppet! alla butiker även mataffärer är stängda på söndagar här) för att få lite mat i magen och sen promenerade jag hem.
Friskluften gör mig gott, men jag är alldeles sömnig redan.
Jag fick mig en trevlig överraskning när jag satt på McDonalds och sneglade över axeln: Maison du monde! och ett stort dessutom. De har ju så fina saker och till billiga priser, måste uppsökas så snart som möjligt! =)
 
Vad mer...
* Jag har sett Mont Blanc, även om det bara var toppen som syntes.
* Köpcentret är ganska litet men innehåller några riktigt bra butiker b.la: Promod, Pimkie, Côte de maison och HM såklart!

* Det finns hur många sorters chokladkakor som helst på supermarché och jag måste ju prova alla innan jag åker härifrån..
* Skvaller är en väldigt stor sak här i frankrike och man bör ha en åsikt om allt, så jag måste lära mig läsa sånt skit alltså..
* Det känns som typ Mars månad här. Det snöar ibland, är strålande sol med porlande bäckar ibland. Vår känsla.
* Man måste dricka vatten ur flaska =(
* Iste finns att köpa på stora flaskor =)
* Två dagar den här veckan har jag tittat lite på Greys Anatomy..dubbat på franska. 
* Nu tittar jag på serier som jag tagit med från Sverige istället..inte dubbade.
* Jag är härmed besatt av Criminal Minds!
* Jag bär med mig fusklappar på franska ifall någon kund skulle fråga nått, men jag önskar att jag kunde bära med mig en översättare istället.  

Okej uppdatering sker igen förhoppningsvis nästa vecka!
Nu blir det lite bilder.

     
Min vackra utsikt.          Utanför hotellet.             Hotellet. 

   
Mitt rum.                       Mitt badrum.         Vägen som jag springer efter.

    
Början av Thoiry.           Utsikt när man sprungit   Köpcentret.
                                    uppför ett tag.



Ha det gött allihopa!
Så hörs vi!


Kommentarer
Postat av: Mamzen

Hej gumman. Längtar tills jag kommer om 11 dagar. Tittade på bilderna. Det såg jättefint ut. Spännande. Rolig läsning på din blogg. Pappa tycker att jag skriver segt.Han sitter o trackar mig. Föreslår att jag ska bli sekreterare. Tjoho vad jag är bra. Massor med kramar till dig från oss. =)

2009-02-15 @ 22:36:03
Postat av: Elin

Hej på dig! det låter som att du har det ganska bra och bilderna ser ju trevliga ut. passa på att njuta av tiden på hotell för snart får du vika ditt eget toalett papper. hör av dig om det är något du vill ha skickat till dig. kram på dig Elin och Edvin.

2009-02-16 @ 13:34:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0