Hej då glasögonorm och hej till spyflugan!

Igår såg jag ut ungefär såhär.



Men finn ett fel! För nu behöver jag dem inte längre. Glasögonen alltså.
Igår gick jag än en gång till kliniken Memira och den här gången för att operera bort glasögonen.
Lite mer komplicerat än att ta av sig dem. Jag fick ligga på en brits, fick bedövning i ena ögat medan de tejpade för det andra, de spärrade upp det ögat med en spännapparat så jag inte skulle få för mig att blinka. Sedan skulle jag fokusera på en grön prick till den försvann och en maskin pressades mot ögat, det blev svart, sedan skulle kirurgen dit och peta och sen var det dags för lasern då det luktade bränt hår(vilket var helt i sin ordning). Fokusera på en röd prick, efter det var kirurgen dit och petade igen. Sedan dags för andra ögat. Ett öga kanske tog två minuter sammanlagt. Fråga mig inte vad kirurgen gjorde för det vill jag knappt veta själv. Det gjorde inte ont iaf, lätt obehagligt, men inte ont. Efteråt fick jag sitta ner och blunda en stund och sedan kollade en optiker så allt var okej och idag ska jag tillbaka för en koll. Jag fick åka hem lätt dizzy efter den lugnande tabletten jag fått före operationen. Jag blev gryyymt ljuskänslig, så solglasögon var ett måste. Kunde knappt titta i dem heller, gick mest och blundade hela vägen hem så det är tur att jag bor centralt. När jag kom hem var det persienner ner, lampor av och solglasögon fortfarande på. Jag skulle sitta och blunda i tre timmar och vad gör man då liksom; inte tittar på tvn, inte leker med datorn, spelar gitarr.. nej, läsa bok..öö nej, men lyssna på bok kunde jag så det gjorde jag. Lyssnade på hörbok och droppade i ögondroppar varje halvtimme efter instruktioner.
Efter dessa tre timmar så kunde jag öppna ögonen utan att vara så hemskt ljuskänslig, men det var fortfarande ansträngande att titta på tv och på datorn, kändes som om jag hade haft i linserna alldeles för länge och jag kände mig grusig i ögonen (normalt). När det var dags att sova så fick jag tejpa två koppar för ögonen, för att jag inte ska gnugga ögonen när jag sover, så jag ser ut som en spyfluga när jag sover, men det är bara de två första nätterna. Jag får även träna mig på att vara osminkad för det ska jag vara en hel vecka..hualigen! Nedan följer två bilder på mig en som spyfluga och en som osminkad föredetta glasögonorm!




Och för alla er som undrar..nej det är inte farligt. Skulle jag vrida bort huvudet från lasern så stannar den och skulle jag vrida bort blicken så följer den med så det är inte så att den bränner fel och kan skada dig. Det trodde nämligen jag innan de förklarade det för mig... Det gick iaf bra, så jag får hoppas att läkningen och resten av proceduren också kommer att gå utmärkt!
Nu kan jag äntligen:
*ha solglasögon på sommaren!
*bada på stranden och faktiskt se samtidigt!
*slippa fastna i tröjor när jag byter om
*springa utan att behöva skjuta upp glasögonen på näsan hela tiden
*slippa att det immar igen när man går in efter att ha varit ute i kylan på vintern
*Att bli alldeles prickig på dem när det regnar
*Åka motorcykel utan att få klämmärken av dem för hjälmen sitter så tajt
*slippa dem helt enkelt! YES!

Lilla nackdelen är väl då att när man cyklar så har glasögonen faktiskt stoppat insekter att flyga in i mina ögon, lite som en vindruta. men jag får väl ha solbrillor när jag cyklar då eller helt enkelt ducka! =)

Kommentarer
Postat av: Madde

Men åh vad härligt! Blir riktigt avundsjuk! :) Pratade faktiskt senast igår om ögonoperation för det är något jag också tänker göra så fort jag kan :)

2010-05-06 @ 15:12:08
URL: http://cochise.blogg.se/
Postat av: Malle

Men det lät ju härligt för dig =)

2010-05-06 @ 16:40:16
URL: http://marlenejonsson.blogg.se/
Postat av: p

Det du gjort var enormt modigt av en tjej som alltid velat vara säker på allt,vetat allt och kunnat allt innan steget tagits. Det är vad jag kallar personlig utveckling. :))

2010-05-06 @ 20:23:16
Postat av: mirna

Oj, coolt Mli, måste vara helt underbart att kunna se bra utan glasögon så lite avundsjuk blir man allt! Härligt för din del i varje fall :)

2010-05-16 @ 22:11:47
URL: http://yousunkmybattleship.wordpress.com
Postat av: Anonym

Oj, coolt Mli, måste vara helt underbart att kunna se bra utan glasögon så lite avundsjuk blir man allt! Härligt för din del i varje fall :)

2010-05-16 @ 22:12:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0