En lååååång uppdatering

Jag lovade att berätta vad mamma och jag gjorde när hon var här. Så jag börjar med det:
Jag blev så lycklig att jag fick hålla tillbaka tårarna när jag såg henne stå och vänta på mig i butiken. Efter en lång kram så bestämde vi oss för att äta något innan vi började titta i affärer. Efter det började vi med att gå på Maison du monde och det tog sådan lång tid att det var inte så långt kvar till stängning när vi var klara. Vi sprang på lite fler affärer och sen åkte vi "hem" till hotellet för att fika på godsakerna som vi inhandlat på supermarché Migros. Det blir aldrig lika mycket godsaker som när mamma är med! =) Nästa dag tog vi shuttlen till Geneve airport..ja flygplatsen alltså (jag blandar hejvilt olika språk nu, väldigt förvirrande både för mig och för andra) och därifrån tåg till centrala Geneve. Det var så himla vackert väder så allting strålande, det var så underbart! Vi letade oss till ett Starbucks för mamma var fikasugen och jag ställde väl upp då. =) Där drack jag en jättegod vanilla latte och ja det slank väl ner nån godsak oxå.. Dags för mer affärer! men det är dyrt i schwiez! vi var in på vero moda och allting var 100-150 kr dyrare än hemma i sverige. Helt sjukt!
Mamma hittade lite saker på vår favo affär promod, men för att inte bli ruinerade så åkte vi tillbaka till Thoiry och köpcentret. När vi äntligen kände oss nöjda med shoppingen tog vi en liten paus på hotellet innan det var matdags. Vi tog shuttle till st genis och hamnade på en kinarestaurang/pizzeria. Blev mat som var okej, men ganska smaklös. Jag gillade efterrätten i alla fall, friterad annanas och friterat äpple, men här fick man ingen glass till.. =( Vi tog en promenad längs den livsfarliga vägen hem till hotellet för att få maten att sjunka.
På söndagen åkte vi till Crozet där vi åkte linbana upp på 1300 meter, men tyvärr så regnade det och va så molnigt att den utsikt vi var där för inte syntes. Vi tog även en lång promenad och gick på en matmarknad i Thoiry. På kvällen gick vi till St Genis igen för mat och den här gången blev det kinesiskt.. vilken variation va?!
men det var mycket godare mat..förutom efterrätten. Vi ville prova nå nytt så istället för att ta glassen som såg så god ut så tog mamma någon kokos kaka och jag tog friterade bananer med caramel. Jag trodde jag tog ett ganska säkert kort, men icke. Mammas kokos kaka var som att äta gummi med kokos på.. och min efterrätt var friterad banan kanderad i karamell..alltså stenhård yta som fastnande nått så in i hels... i tänderna. Jag blev ganska tyst resten av kvällen..skönt för mamma. Men som sagt annars var det gott! På måndagen var det dags för jobb igen och mamma åkte hem. Jag har inte längtat hem så mycket som jag gjorde den dagen. Jag ville också följa med. Blir så jobbigt när man vet att det dröjer länge innan  man kommer hem. men snart var man inne i jobbet igen och jag åkte ju till Paris för att hämta nycklarna till lägenheten nästa helg så då fick jag ju verkligen nått annat att tänka på. Nog för att man längtar hem när misstänker att det är vattenskada i lägenheten och att de aldrig har städat där.. men men man kan inte få allt..



Geneve
     

Ute på promenad i Thoiry och påväg upp till toppen på berget i linbana.

     

Kina restaurangen, se så stolt mamma är hon lyckades få mat på sina pinnar. Jag lyckades mindre bra med det, men jag är glad iaf.

   

Min vackra trappuppgång och port. Sen det mindre vackra: bakom mitt kylskåp före jag städat och efter. Se det går faktiskt att använda dammsugare och golvmopp, måste visa fransmännen hur man använder dessa verktyg!

     



På jobbet går det just nu bra, jag har börjat matcha..(öh..jaha och vad är det undrar nog ni nu) när man sätter ihop olika kläder i passande garderober i särskilda färgkombinationer. Ni ska inte tro att det är lätt, det är en hel vetenskap med vad man får och inte får göra och vad som passar med vad. Men det är kul, när det går bra! Vi fick besök i veckan av en regional visual (Patrick) från Paris som kollar upp olika butiker vad som behöver göras och inte. Han sa i alla fall att min matchning på Logg Men avdelningen var bra så det är jag glad för. Karo och Patrick skulle ut och äta och undrade om jag ville hänga på och det gjorde jag såklart. Vi åkte till Kina restaurangen igen, men den här gången njöt jag av maten, men tog ingen efterrätt! Nog för att jag inte pratade så mycket ändå, när det blev mycket snack på franska, men jag vill inte riskera att bli utan tänder av några caramel bollar den här gången..


I fredags så körde jag bil här för första gången. Och jag som sa att jag aldrig skulle köra bil i Frankrike, men det var ett nödfall. Jag måste skicka mina nycklar till Paris så min landlord kan fixa en rörmokare som ska titta på den ev. vattenskadan och de måste vara där på måndag. Det gick i alla fall bra och det var faktiskt kul. Var ju så länge sedan man körde att jag har saknat det. Jag fick låna Karos bil och den var väldigt lättkörd.


Jag övar för fullt på min gitarr och älskar det! =) Det är så roligt! Önskar bara att jag kunde lära mig B ackordet, men det är omöjligt för mig, mina fingrar räcker inte till. Men brorsan och Sofie kommer och hälsar på mig i april och eftersom de är gitarrexperter så får de lära mig hur jag ska göra.


Jag jobbade igår också eftersom jag var ledig i måndags. Det gick ju sådär, skulle försöka matcha accessoirerna och det var inte lätt med alla kunder som rev och slet i allt. Höll på att ge upp ett tag när det var folk överallt, så jag kunde inte ta ett steg utan att trampa på någon, men det lättade efter en stund. Jag hann dock inte med allt som jag hade tänkt, men det är ju ingen ovanlighet i det här jobbet. När jag slutat och skulle gå till Maison du monde och tråna efter mina glas som jag spanat in hörde jag mitt namn ropas och ytterst tveksamt vänder jag mig om. Jag känner ju ingen här och ingen mer än Karolina ropar på mig och hon var ledig idag. Men det är Caroline, en annan tjej på jobbet. Hon undrade om jag ville ta något att dricka ute på "terassen"(läs asfaltsfläcken) med Marine och henne under deras paus. Ja det ville jag ju självklart och vi trevade oss fram. De pratar lite lite engelska och jag pratar lite lite franska, men jag kommer hursomhelst fram till att Caroline frågar om jag vill hänga med på en drink senare på kvällen. Eller det är i alla fall vad jag jag tror att hon frågar, det är lite svårt att förstå franska som ni kanske förstår, men jag tackar ja. Spännande! Hur ska det här gå? men efter en drink eller två så kan jag säkert mer franska än vad jag tror! =)
Caro hämtade upp mig efter jobbet 20.30 då hade jag bytt kläder tre gånger. Hur ska man veta vad man ska ha på sig när man inte vet vart man ska eller med vilka? Det blev bara jeans, t-shirt, kofta och ballerina skor(ja kan ni tänka er så pass varmt att man kan gå i ballerina skor =) ). Lite extra smink och smycken så är man ju lagom. Jag valde rätt, Caro bytte inte ens om efter jobbet så. I alla fall så hämtade hon mig och vi åkte till hennes lägenhet där hennes man (Ja jag blev lite chockad när jag fick veta att hon är gift, hon är ju bara 22 år!) och hans bror väntade. De åt och sedan tog vi någon drink och lyssnade på Abba, Roxette, Europe och någon fransk musik. Vi utbytte svensk och fransk musik kultur och även om jag inte är ett jätte fan av de svenska banden så föredrar jag dem framför de franska.  Sedan stack vi till Crozet och puben Le cab. Mysig liten pub med bra musik. Jag blandade hejvilt med franska och engelska och samma gjorde Caro, men jag tror att vi förstod varann för det mesta. Vi tittade även in till hennes mans (skäms på mig för jag har glömt hans namn) andra bror på vägen hem, men sen vid kl.1 åkte vi hem för kl. 6 skulle de upp  och göra sig iordning för att åka extreme skiing! Hur de orkar! Jag skulle till hotellet för extreme sleeping. Vaknade före halv nio =( ingen extreme sleeping men det räckte tydligen för kroppen ville inte somna om. 
Jag har sprungit en sväng idag och det var sååå varmt, fick ingen luft. Våren har kommit och förhoppningsvis för att stanna! Sen åkte jag till St Genis för att tvätta och medan tvättmaskinen gjorde sitt satt jag ute i kortärmat och solade. =) 




Utekvällen igår. Shotsen de håller i var gudagoda!! mums!

     



Det var allt för den här gången och det blev mycket..men vi hörs snart igen!
Ha det gött!

Kommentarer
Postat av: Linda

Ååå va härligt med vår! Jag vill också kunna sitta ute i bara t-shirt!=) Jag är glad de dagar jag kan ha vårjackan.. Det verkar som du kommit in i frankrike-livet nu, härligt!:D ta hand om dig! Kramar!

2009-03-16 @ 12:42:39
URL: http://lindanordquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0